Marieke Franken
Mijn naam is Marieke Franken, gediplomeerd speltherapeut en muziektherapeut. In 2005 heb ik mijn diploma behaald voor muziektherapeut en inmiddels ben ik ruim 15 jaar werkzaam als muziektherapeut in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Ik werk met zowel kinderen als volwassenen.
Na een aantal jaar werkzaam te zijn geweest als muziektherapeut en spelbegeleider ben ik speltherapie gaan studeren. Dit om mij te verbreden als therapeut en omdat ik zag dat spel(en) voor kinderen een grotere betekenis heeft op sociaal en emotioneel gebied.
In 2012 heb ik de opleiding speltherapie succesvol afgerond en ben ik ook aan de slag gegaan als speltherapeut. Door de combinatie van muziek- en speltherapie kan ik breder aansluiten bij de behoefte van het kind. Naast het werk in de verstandelijke gehandicaptenzorg heb ik ook ervaring met kinderen met een normale ontwikkeling.
De afgelopen jaren ben ik mij blijven ontwikkelen op het gebied van muziek- en speltherapie door verschillende cursussen te volgen. Op dit moment volg ik de opleiding FloorPlay. FloorPlay is een methode waarin ik als therapeut ouders coach de interactie met hun kind te vergroten via spel.
Naast mijn werk als spel- en muziektherapeut, speel ik als contactclown en doe ik belevingstheaters voor kinderen en volwassenen. Daarnaast maak ik graag muziek en ben ik dirigent van een koor.
Nanda Schouten
Ongeveer vijftien jaar ben ik werkzaam geweest in het onderwijs als leerkracht en intern begeleider. In het onderwijs vond ik het interessant en uitdagend om kinderen nieuwe dingen te leren. Toch merkte ik dat er meer behoefte is aan individuele aandacht voor het kind en therapie voor kinderen die ingrijpende gebeurtenissen meemaken. Binnen het onderwijs merkte ik dat spel een krachtige manier is om met kinderen contact te maken. Door spel meer in mijn lessen toe te passen, werd dit bevestigd.
Hierdoor ben ik de opleiding voor speltherapie gestart en deze opleiding heb ik in juni 2020 afgerond. Tijdens deze opleiding heb ik mij gespecialiseerd in hulpvragen omtrent echtscheidingen. Het geeft mij energie om te zien hoe ik als speltherapeut de kracht van spel kan inzetten om kinderen te helpen in moeilijke situaties. De kinderen leren inzien hoeveel kracht ze zelf bezitten om weer verder te kunnen en daarnaast leren zij te ontdekken welke personen om hen heen hen hierbij kunnen ondersteunen. Ik vind het fijn om kinderen te kunnen begeleiden op hun levensweg.
Naast het werk als speltherapeut speel ik in een orkest en ben ik veel in de natuur te vinden.
Willeke Meerveld
Ik ben Willeke Meerveld. Ruim 20 jaar heb ik als leerkracht in het basisonderwijs gewerkt. Als leerkracht heb ik veel spel gezien en heb ik vaak mee mogen spelen. Daarin heb ik ervaren hoe kinderen in hun eigen spelwereld problemen oplossen, leren samenwerken en wat ze meemaken verwerken.
In het onderwijs voelde ik me betrokken bij kinderen die vastlopen en extra steun kunnen gebruiken. Ik ben ervan overtuigd dat spel een krachtig middel kan zijn om kinderen verder te helpen. Dat heeft ertoe geleid dat ik speltherapeut ben geworden. Als speltherapeut heb ik alle aandacht en tijd om een kind te volgen in zijn of haar spel. Kinderen bouwen een band met je op en durven zichzelf in hun spel aan je te laten zien. Ieder kind doet dat op zijn eigen manier. Samen met de ouders of verzorgers en met mij als therapeut gaat het kind door een proces heen met als doel dat het weer zelfstandig verder kan.
In juli 2022 heb ik de master speltherapie aan de CHE afgerond. Tijdens mijn studie heb ik als stagiaire mogen werken bij De Trompetboom. Dit was een fijne, leerzame tijd en inmiddels is de stageplek mijn werkplek geworden.