Spel is de taal van het kind. Via het spelen vertellen zij wat er in hen omgaat. De speltherapeut praat, via het spel, met de cliënt. Speltherapie is een vorm van psychotherapie ontwikkeld voor kinderen, om een gestagneerde ontwikkeling weer op gang te brengen en problemen van persoonlijke aard op te lossen. Een stagnatie in de ontwikkeling van het kind kan komen door een traumatische ervaring, sociale en/of emotionele problemen. Het spel geeft het kind de gelegenheid om te ontspannen, gedachten, gevoelens en wensen te uiten, ervaringen te verwerken en te experimenteren met allerlei vormen van gedrag. De speltherapeut biedt het kind de mogelijkheid tot het beleven van nieuwe ervaringen en helpt het kind om emotioneel en cognitief nieuwe inzichten te verwerven.
Spel biedt kinderen een veilige manier om uit te proberen hoe de wereld in elkaar steekt en hoe zij daar het beste mee kunnen omgaan. In het spel kunnen kinderen ook laten zien wat hen overweldigt of overkomt. Zo kunnen ze conflicten in relatie met zichzelf en anderen uitspelen.
Een jongen van negen jaar slaapt slecht, plast weer in bed en heeft veel nachtmerries. Hij heeft veel meegemaakt in zijn gezinssituatie en is in een pleeggezin geplaatst. In de speltherapie wordt over de verschillende trauma’s gespeeld en via het spel ‘praat’ hij met de therapeut hierover. De speltherapie ondersteunt hem in het verwerken van zijn ervaringen.